Historie

Voetbal Vereniging Beekbergen (VVB) is een voetbalclub met een rijk verleden, een prima accommodatie, gezond en bloeiend en met een vertrouwen in de toekomst. Als dorpsvereniging speelt VVB niet louter een rol als voetbalclub doch VVB vervult tevens een belangrijke sociale functie binnen de Beekbergse gemeenschap. Leden zijn primair afkomstig uit Beekbergen of hebben daar nauwe banden mee. Met ongeveer 500 leden in alle geledingen is VVB een gezonde vereniging.

Het voetbal

Opgericht op 22 juni 1930 door een aantal jongelui met als doel om gezamenlijk tegen een bal te trappen. Met de start telde de vereniging 21 leden. De eerste wedstrijd werd gespeeld op 6 juli 1930 op een veld aan de Arnhemseweg. In 1931 nam de vereniging voor het eerst deel aan de competitie van de Gelderse Voetbalbond. In dit eerste jaar werd meteen het kampioenschap behaald en promoveerde naar de tweede klas G.V.B. Het duurde tot 1942 voordat opnieuw een kampioenschap werd behaald en VVB promoveerde naar de eerste klas. Dit duurde slechts tot 1944, waarna tot het tot 1950 duurde voordat opnieuw de eerste klas werd bereikt.

Op vijfentwintig jarige leeftijd, in het seizoen 1954-1955 promoveerde VVB als kampioen van de eerste klas naar de vierde klasse K.N.V.B. Na een kort verblijf zakte VVB weer terug naar de tweede klas G.V.B. en pas vanaf 1967-1968 werd een meer permanent verblijf in de vierde klasse K.N.V.B. mogelijk. In het seizoen 2000- 2001 promoveerde VVB naar de derde klasse.
Naast het eerste elftal dat het visitekaartje van de vereniging vormt is er ook uitgebreid aandacht voor de lagere elftallen. Zij vormen niet allen de aanvoerlijnen voor het eerste elftal maar fungeren ook vaak als opvang voor de doorstromende jeugd en ook voor de spelers die terugkomen uit de selectie. Ook zijn de lagere elftallen voor de leden die graag voetballen en niet primair prestatiegericht bezig willen zijn. Ook voor deze personen is er binnen VVB ruim plaats.

In het seizoen 1971-1972 is een begin gemaakt met de oprichting van een damesafdeling. Met wisselend succes en ook vanwege de problemen met het op peil houden van het aantal damesleden is deze activiteit helaas begin jaren negentig gestopt. Hoewel vanaf het begin veel jeugd deel uitmaakte van VVB is eerst in 1948 gestart met deelname aan de competitie.

Plaats in Beekbergen

Gedurende de jaren heeft VVB op vele plaatsen in Beekbergen haar adres gehad. Naast voetbalactiviteiten vormde de accommodatie tevens een centrum voor vele activiteiten. Ook scholen, muziek, E.H.B.O, brandweer, het Zonnehuis en ook bewoners van het “Hoogeland “maakten gebruik van de van de faciliteiten van VVB. Daarmee vormt de voetbalvereniging een factor van betekenis voor de vrijetijdsbesteding in Beekbergen

Begonnen aan de Arnhemseweg tot 1946 als gevolg van de aanleg van een vliegveldje voor Prins Bernard, verhuisd naar een veld aan de van Limburg Stirumweg. Door de inadequate voorzieningen (veld van 60 x 40 meter en kleedkamers zonder vloer en dak) en een aanbod van Toon Boks kon in 1948 gebruik worden gemaakt van een weide op de hoek Arnhemseweg/Tullekensmolenweg en geïmproviseerde kleedkamers op de deel. Op last van de gemeente moest in 1955 opnieuw worden verkast naar een terrein aan de Engelanderholt. In 1965 werd ook deze accommodatie gevorderd en kreeg VVB de beschikking over het huidige terrein aan de Veldhofweg. Daar werd een barak opgetrokken en werden kleedkamers gerealiseerd. In 1980 kon na vijf jaar voorbereiding worden begonnen met de bouw van een geheel nieuw clubhuis en de aanleg van een nieuw trainingsveld. De bouw van dit alles is slechts mogelijk geworden door de enorme inzet, inspanning en het doorzettingsvermogen van zowel de verschillende besturen alsook de leden en vrijwilligers.

Personen

Namen die van personen die vanaf het begin voor de vereniging een belangrijke rol hebben gespeeld komen nog steeds in ruime mate voor in de ledenadministratie. Zonder personen te kort te doen zijn namen als Boks, Bredewold, Dolman, v/d Enk, Jochems, Koldenhof, Palm, Plante, Schut, Sneller, Tromp, Vrijs, Westerik en van Zuuren, daarbij te noemen. Om het voetbal en de verschillende activiteiten mogelijk te maken bestaat er ook een actieve Propaganda Commissie (PC). De PC staat altijd voor de volle honderd procent klaar voor de vereniging. Het organiseren van activiteiten, klantenbinding en het hoog houden van de goede naam van de vereniging zijn zaken waarmee men VVB ondersteunt.