Beleid teamindelingen jeug

Eén keer per jaar stellen we de teamindeling vast voor het volgende seizoen. Deze teamindeling maken we na afloop van het lopende seizoen bekend, waarbij het streven is dit voor de einddag te doen.

De indeling vindt plaats vanuit verenigingsbelang met oog voor het individuele lid. Daar bedoelen we mee dat altijd naar het totaalplaatje gekeken wordt, wat het beste is voor de vereniging, alle leden tezamen. Natuurlijk wordt ook het belang van ieder individueel lid in acht genomen, maar dit individuele belang kan nooit zwaarder wegen dan dat van een ander individu, het team en de vereniging.

Indeling van teams is als gevolg van steeds veranderende situaties een voortdurend proces. Deze indeling vindt altijd zorgvuldig en op integere manier plaats op basis van de op dat moment bekende feiten en omstandigheden. Gemaakte keuzes willen we goed en op de juiste wijze uit kunnen leggen, overigens zonder moeilijke gesprekken uit de weg te gaan.

Hoe gaat de ideale indeling in zijn werk?

In de ideale situatie kunnen alle spelers even goed voetballen, hebben ze geen voorkeur bij wie ze ingedeeld worden en zijn er per leeftijdscategorie genoeg spelers om meerdere teams samen te stellen. Spelers tevreden, ouders/verzorgers tevreden. Fluitje van een cent en klaar in vijf minuten.

De realiteit is dat we een dorpsvereniging zijn, waarbij we niet altijd genoeg spelers hebben uit één geboortejaar om een team vol te krijgen. Hierdoor zijn we genoodzaakt te schuiven met spelers. Hierbij worden de belangen van de vereniging, de teams en de individuele leden allemaal afgewogen. Het is ieder jaar weer een pittige klus om alle teams zo in te delen dat zoveel mogelijk spelers/ouders tevreden zijn of die tot zo min mogelijk teleurstelling leidt. Hoe we dat doen, kun je hieronder lezen.

Hoe gaat de indeling in de praktijk?

We hebben te maken met een aantal spelvormen, spelers en regels.

Spelvorm

Veld

JO8 t/m JO10

Kwart veld

JO11 en JO12

Half veld

JO13 t/m JO19

Heel veld

Een belangrijke regel gaat over de leeftijdsgrenzen voor de teams. De KNVB heeft per teamcategorie (JO8, JO9, JO10, enz.) een geboortejaar als grens gesteld. Zo horen voor seizoen 2024-2025 spelers een JO10-team geboren te zijn in 2015 of een speler geboren is op 1 januari 2015 of 31 december 2015 maakt niet uit. Spelers die jonger zijn mogen ook in dit team uitkomen. Spelers die te oud zijn in principe niet. De KNVB heeft hiervoor echter een dispensatieregeling ingesteld. Per team mogen een aantal spelers meespelen die 1 geboortejaar te oud zijn. Voor teams t/m JO10 is dit 1 speler, voor de JO11 en JO12 zijn dit 2 spelers, voor teams vanaf JO13 3 spelers.

Het aantal leden per leeftijdscategorie in combinatie met de teamgrootte geeft het aantal teams dat we per categorie kunnen vormen. Het streven daarbij is dat de teams niet te groot zijn zodat spelers voldoende kunnen spelen, maar ook niet te klein zijn zodat eventuele blessures of afwezigheid kunnen worden opgevangen. Met deze eerste stap beginnen we al in februari.

De volgende stap is het indelen van alle individuele spelers in een team. Voor iedere speler wordt gekeken naar de best passende plek binnen de vereniging. Hierbij kijken we naar verschillende aspecten zoals geboortejaar, ontwikkelingsmogelijkheden, vriendjes en persoonlijke behoeften. De jeugdcommissie doet hiervoor een voorstel dat vanaf eind april/begin mei verder wordt bijgeschaafd in samenspraak met trainers en/of leiders.

Blijft een teamindeling het hele seizoen ongewijzigd?

Ja, in principe wel, maar in sommige gevallen blijkt het toch niet te werken en zullen we bespreken hoe dit op te lossen. Daarnaast kunnen zich gedurende het seizoen allerlei gebeurtenissen voordoen, we zullen dan altijd kijken welke oplossingen mogelijk zijn. In september en december zullen we voor alle teams evalueren of er vanwege aanmeldingen/afzeggingen teams bij/af kunnen. Voor de JO8 t/m JO12 is vanwege het 4 fase voetbal nog een extra moment hiervoor in februari.

Wat als ik het niet eens ben met de indeling?

Ben je het niet eens met jouw indeling c.q. de indeling van jouw kind of ben je van mening dat een indeling niet zorgvuldig tot stand is gekomen, dan zijn wij meer dan graag bereid om je te woord te staan en je aan de hand van de omstandigheden en onze overwegingen uit te leggen hoe wij tot die indeling gekomen zijn. Dit betekent echter niet altijd dat een indeling aangepast zal worden. Je kunt tot een week na de bekendmaking van de voorlopige indeling een mail sturen naar [email protected]. Je zal dan worden uitgenodigd om jouw kant toe te lichten.

Tijdspad

Actie

Wanneer?

Opvragen lijst jeugdleden

Januari

Bepalen mogelijke teams

Februari

Indelen individuele spelers

Maart-April

Overleg trainers/leiders

Mei

Publicatie voorlopige indeling

Gesprekken

Publicatie indeling volgend seizoen

Juli

Evaluatie indeling

Wie zijn de jeugdcommissie?

De jeugdcommissie bestaat uit een voorzitter, een secretaris, de technisch jeugd coördinator, de wedstrijdsecretaris jeugd en de coördinatoren van de verschillende jeugdafdelingen.

Taak

Wie